سفته

آموزش تصویری پر کردن متن سفته

آموزش تصویری نوشتن متن سفته

سفت یک سند تعهد پرداخت می‌باشد که در آن امضا کننده متعهد می‌شود مبلغ درج شده در سند را پرداخت کند اگر دارنده سفته بخواهد از مزایای قانونی آن استفاده کند باید با مقررات آن نیز آشنا باشد در غیر اینصورت دارنده این سند تجاری نمی‌تواند از امتیازات آن بهره‌مند شود و تنها قادر خواهد بود در دادگاه به عنوان یک نوشته به آن استناد کند یکی از مقررات طریقه صحیح پر کردن سفته است؛ اگر در مورد طریقه صحیح پر کردن سفته آگاهی کافی را نداشته باشیم می‌تواند منجر به این امر شود که حتی نتوان آن را مطالبه کرد.

یک سری موارد و نکات در طریقه نوشتن سفته وجود دارد که ذکر نکردن هر کدام از این موارد می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را برای دارنده سفته به وجود آورد از این رو تیم حقوقی آسیا وکیل مقاله‌ای را آماده کرده و شما را آگاه می‌کند چگونه سفته را پر کنید تا بتوانید از تمامی امتیازات این سند تجاری بهره‌مند شوید.

پر کردن سفته (نوشتن سفته):

اغلب مردم از سفته برای ضمانت کاری و یا ضمانت وام استفاده می‌کنند، پس لازم است طریقه تکمیل این سند تعهد را نیز بدانید در زیر تصویری را برای شما آورده‌ایم قسمت‌هایی که علامت گذاری شده مهم بوده و تکمیل کردن موارد در سفته الزامی است.

اصول صحیح نوشتن سفته + نکات مهم در نوشتن متن سفته
اصول صحیح نوشتن سفته + نکات مهم در پر کردن سفته

اصول صحیح نوشتن سفته + نکات مهم در پر کردن سفته:

درج نام گیرنده در سفته:

درج کردن نام گیرنده بسیار مهم و ضروری است؛ اگر به هر دلیلی نام گیرنده در سند درج نشود سفته در وجه حامل بوده یعنی اینکه سفته نزد هر کسی باشد می‌تواند آن را مطالبه کند پس نوشتن نام گیرنده در فته طلب باعث می‌شود طلبکار مشخص و شناخته شود.

درج تاریخ در سفته:

سفته باید دارای تاریخ صدور و تاریخ پرداخت باشد؛ در ماده ۳۰۸ قانون تجارت به اهمیت درج تاریخ در سفته بسیار اشاره شده است، زمانی که سفته صادر می‌شود اگر صادر کننده، تاریخ صدور سفته را درج نکند سفته دیگر ارزش تجاری ندارد و فقط می‌توان به عنوان یک سند عادی از آن استناد کرد، تاریخ صدور فته طلب «سفته» باید با حروف نوشته شود و باید شامل روز، ماه و سال باشد.

همچنین تاریخ پرداخت باید در سفته درج شود اگر سفته شما دارای تاریخ پرداخت باشد در صورتیکه در تاریخ معین صادر کننده وجه سفته را پرداخت نکند دارنده سند می‌تواند پس از گذشت ۱۰ روز از تاریخ پرداخت مبلغ سفته را مطالبه کند.

درج مبلغ در سفته:

سفته‌ها هر کدام دارای مبلغ مشخصی هستند که روی آنها چاپ شده است؛ درج مبلغ در سفته به صورت ریال بوده و مبلغ هر سفته بیان کننده اعتبار آن سند است مبلغ باید هم به حروف درج شود و هم عدد در غیر اینصورت سفته اعتباری نخواهد داشت.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مبلغ سفته نباید از سقف اعتباری سفته بیشتر باشد یعنی اگر دو میلیون تومان سقف اعتبار سفته است نمی‌توانید دو میلیون و دویست هزار تومان را بنویسید.

درج امضاء در سفته:

یکی دیگر از شرایط مهم در نوشتن سفته درج امضا بوده اگر سفته امضا نداشته باشد نه سند تجاری محسوب می‌شود و نه عادی، اگر شما در سفته به جای امضاء از اثر انگشت و مهر نیز استفاده کنید باز هم سفته اعتبار خود را دارد، پس زمانی شما می‌توانید از سفته به عنوان یک سند تعهد استفاده کنید و از مزایای تجاری بودن آن بهره‌مند شوید که دارای اثر انگشت و مهر و یا امضاء باشد. به عبارتی دیگر درج امضا در سفته به این معنی است که صادر کننده آن بدهکار بودن خود را قبول دارد و آن را تایید کرده است.

نتیجه گیری درباره پر کردن متن سفته

مقاله آموزش تصویری نوشتن متن سفته، نحوه تکمیل فیلدهای مختلف سفته را با استفاده از عکس‌، نکات و توضحیات شرح داده شد؛ مقاله به مواردی که باید در هنگام پر کردن سفته توجه کرد، اصول صحیح نوشتن سفته و نکات مهم در پر کردن سفته اشاره شد؛ اگر سوال یا نظری دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید؛ ما خوشحال می‌شویم که با شما صحبت کنیم.

پرسش‌های متداول درباره پر کردن متن سفته

آیا شما هم سوالاتی در خصوص نوشتن متن سفته دارید؟ در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات این حوزه پاسخ دهیم و اگر جواب سؤال‌ شما در لیست زیر نبود، می‌توانید سوالات خود را کامنت کنید تا در سریع‌ترین وقت ممکن به آن‌ها رسیدگی شود.

1. نحوه نوشتن سفته جهت ضمانت کاری چگونه است؟

در سفته‌ جهت ضمانت کاری بهتر از به جای تاریخ پرداخت نوشته شود که بابت انجام حسن کار است و اصلاً نباید تاریخ درج شود.

2. آیا سفته با داشتن امضاء اعتبار دارد و می‌توان آن را اجرا کرد؟

سفته بدون اثر انگشت اعتبار دارد به شرطی که حتماً امضاء داشته باشد در واقع اعتبار و تعهد اصلی را در سفته امضاء ایجاد می‌کند پس اگر سفته‌ای اثر انگشت داشته باشد ولی امضاء نداشته باشد قابلیت اجرایی ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا